za učešće u Studentskom bijenalu scenskog dizajna
SCEN Centar za scenski dizajn, arhitekturu i tehnologiju i Bijenale scenskog dizajna
Raspisuju: JAVNI REGIONALNI KONKURS za učešće u Studentskom bijenalu scenskog dizajna
Otvaranje prijava: 21. mart 2022.
Zatvaranje prijava: 15. aptil 2022.
Bijenale scenskog dizajna je rezultat potrebe da se prate i vrednuju realne pozorišne produkcije, umetničke i kustoske prakse u oblasti scenskog dizajna i scenskog prostora u Srbiji i regionu, ali i svi studijski programi i kursevi koji aktivno utiču na formiranje pomenute produkcije i prakse.
Prvi, ključni zadatak je kreiranje platforme kao mesta povezivanja i razmene ideja u svim oblastima scenskog dizajna, u Srbiji i regionu. Platforma podrazumeva kreiranje i realizaciju izložbi, radionica, simpozijuma, festivala i drugih formata za prepoznavanje pojava, potreba, problema i tendencija u svim domenima scenskog dizajna i scenskog prostora. Osnovne linije razvoja ove platforme odnose se na pozorišne, vanpozorišne i druge umetničke prakse scenskog dizajna, u domenu profesionalnog delovanja, kao i studentskog rada. Bijenale nema čvrst format – to je fluidna platforma koja koristi sve medije komunikacije, zavisno od raspoloživih sredstava i uslova u kojima nastaje. Bijenale je i manifestacija i događaj, i zoom-konferencija i studentska radionica, i izložba i studentski festival. Bijenale je, pre svega, mesto okupljanja, susreta i razmene.
Tema Bijenala scenskog dizajna 2022. jeste fluidnost, shvaćena na način na koji o ovom pojmu govori jedan od najznačajnijih sociologa i filozofa 20. veka, Zigmunt Bauman. Bauman današnje vreme, doba nakon postmodernizma, vidi kao fluidno, neuhvatljivo u smislu velikih narativa i ideologija, kao vreme sklisko, bez zajedničkih ideala, kolektivnih akcija, vreme individualizma, fragmentiranosti i dezintegracije svih „čvrstih“ obrazaca i veza koje je ustanovila rana modernost. U takvom vremenu dominiraju stanje permanentne nesigurnosti i neizvesnosti, koja uzrokuju usamljenost, nedostatak komunikacije i istinske emocije, autentičnih doživljaja i povezanosti sa svetom. Istovremeno, aspekti fluidne modernosti dodatno su radikalizovani trenutnom pandemijom, kad pitanja smisla, borbe i delovanja postaju još upitnija, a tema usamljenosti i fenomen fluidnosti poprimaju paradigmatski karakter u savremenom društvu, u kojem dominiraju osećaji virtuelnosti i ispraznosti, nedostatka autentičnosti i originalnosti.
Fenomen fluidnih scena posmatra se kao potraga za autentičnim iskustvima, prisutnošću u stvarnom svetu i povezanošću sa njim. Bijenale suprotstavlja ovaj fenomen osećaju usamljenosti savremenog pojedinca, koji se ne odriče potrebe da stvara zajedničko, kolektivno iskustvo.
Prijava podrazumeva slanje popunjenog obrasca u pdf formatu na mejl: studenti@bisd.rs, sa naznakom „Prijava na Studentski bijenale“. Nakon poslatog obrasca prijave, kandidati će dobiti povratni mejl sa informacijama o postavljanju vizuelnih prikaza radova. Rad prikazati u formatu po izboru (pdf prezentacija, sajt ili video), a potrebno je da sadrži: fotografije, crtež kolaž, 3D model, video materijal, zvuk i slično.
Međunarodni žiri sprovodi prvu selekciju radova koji će biti prezentovani u katalogu. Nakon toga Kustoski tim odabira radove koji će biti predstavljeni na izložbi. U tu svrhu će biti organizovani zajednički onlajn radni formati sa Kustoskim timom kako bi se radovi prilagodili i pripremili za Studentski bijenale koje će biti održan od 03. do 09. septembra 2022. u Novom Sadu.
Za odabrane studente-autore biće organizovan prevoz i obezbeđen smeštaj u Novom Sadu i moći će da posete ostale programe u okviru Bijenala scenskog dizajna. Tokom trajanja izložbe biće organizovani razgovori sa studentima-autorima odabranih radova i stručna vođenja.
Konkurs za učešće u studentskoj izložbi je javan.
Pravo učešća imaju studenti ili grupe studenata osnovnih i master studija svih fakulteta, akademija i visokih škola iz Srbije i zemalja regiona, nezavisno od vrste studijskog programa, koji žele da izraze vlastiti stvaralački odnos prema temi Studentskog bijenala, kroz složen proces kreiranja umetničkog dela u domenu scenskog dizajna.
Rok za predaju radova
Rok za prijavu i predaju radova je 15. april 2022. do 20.00 časova.
Radove za katalog Studentskog bijenala scenskog dizajna selektovaće međunarodni žiri.
Selekciju radova za izložbu obaviće dvočlani Kustoski tim – Sanja Maljković i Dragana Vilotić.
Autorska prava selektovanih radova podrazumevaju navođenje imena svih autora, prosvetnih ili drugih ustanova i produkcija u okviru kojih je rad nastao.
Autorska prava koncepta i kustoske postavke izložbe zadržava Kustoski tim, a vlasnik prava na izložbu je Bijenale scenskog dizajna.
Nakon završetka izložbe, radovi neće biti vraćeni, osim u izuzetnim slučajevima.
1. Scenski dizajn u pozorištu | Pozorišne predstave svih žanrova i formi. | |
Scenski dizajn predstave u celini | ||
Umetnički rad u nekoj od kategorija | Scenografija | |
Kostimografija | ||
Scenska muzika | ||
Dizajn svetla | ||
Dizajn zvuka | ||
Dizajn videa | ||
Dizajn lutke | ||
Umeće realizacije u nekoj od kategorija | Slikarski radovi | |
Vajarski radovi | ||
Krojački radovi | ||
Šminka, maska i vlasuljarski radovi | ||
Obućarski radovi | ||
Stolarski radovi | ||
Bravarski radovi | ||
Tapetarski radovi | ||
2. Scenski dizajn van pozorišta | Scenski događaji izvedeni u realnom prostoru-vremenu svih žanrova i formi (umetničke, kulturne, zabavne, političke, promotivne…). | |
Dizajn scenskog događaja u celini. | ||
Umetnički rad | Analogno kategorijama za scenski dizajn u pozorištu. | |
Umeće realizacije | ||
3. Novi mediji i nove tehnologije u scenskom dizajnu | Primena novih medija, novih tehnika i tehnologija u scenskom dizajnu (za scenske događaje i scenske prostore). |
4. Umetničke i kustoske prakse scenskog dizajna | Autonomna umetnička dela javno izvedena i/ili prikazana u formi umetničkih događaja u arhitektonskom, scenskom, medijskom ili virtuelnom prostoru (performativna instalacija; višemedijska intervencija ili instalacija; prostorna intervencija ili instalacija; interaktivna izložba ili galerijska postavka..), kao i druge umetničke forme u oblasti scenskog dizajna, što uključuje prostorne, medijske i komunikacijske aspekte dela. | |
Umetničke prakse | Autonomna lična, grupna ili kolektivna umetnička dela scenskog dizajna. | |
Kustoske prakse | Kustoski koncepti izbora, izlaganja i/ili izvođenja različitih umetničkih dela scenskog dizajna. |
5. Scenska arhitektura | Realizovani arhitektonski objekti | Namenski projektovana i izgrađena pozorišta, koncertne dvorane, letnje pozornice, bioskopi, kulturni centri, sportske dvorane i stadioni… |
Realizovani ambijentalni scenski prostori | Aktiviranje, reanimacija, reutilizacija, rekonstrukcija, adaptacija i drugi postupci artikulacije postojećih objekata i/ili prostora. | |
Realizovani efemerni scenski prostori | Privremeni, povremeni ili pokretni scenski prostori. | |
Arhitektonski projekti i studije | Sve kategorije nerealizovanih arhitektonskih scenskih objekata i prostora. |
6. Realizacija scenskih prostora | Scenska, tehnička i produkcijska realizacija svih vrsta i formi scenskih prostora u pozorištu i van pozorišta. |
7. Predstavljanje i promocija scenskih događaja i scenskog prostora | Sva umetnička, medijska i promotivna sredstva (fotografija, video spot, džingl, plakat, flajer, publikacija, bilbord, izlog, instalacija, maketa…), promotivne kampanje kao i projekti i sredstva arhiviranja scenskih događaja i scenskog prostora. |